Úvod Recenze knih

Nakladatelství: H&H
Město: Jinočany
Rok vydání: 1993
Počet stran: 112
ISBN: 80-85787-17-2
___________________________________________________________

Publikace není zaměřená pouze na vitamín A, ale na vitamíny obecně. O kvalitě monografie svědčí její recenzent, kterým je lékař s profesurou Josef Koutecký. V knize se dozvíte více o historii vitamínů, o potřebných dávkách a o jejich zdrojích. Poté vám budou přiblížené jednotlivé vitamíny – vitamín A, vitamín B-1, vitamín B-6, vitamín B-12. Více se také dozvíte o niacinu, pantothenové kyselině, biotinu, folacinu, vitamínu C, D, E, K a ostatních vitamínech. Rozebrána bude i problematika kyslíkového stresu v souvislosti s vitamíny.
Publikace obsahuje jednu kapitolu, která je spíše určená pro lékaře. Zabývá se možností snižovat riziko nádorů léky.
Jinak je ovšem kniha určená široké veřejnosti. Autor ji píše tak, aby se vyhnul zbytečným lékařským pojmům a minimalizoval tak případné nejasnosti čtenářů. Publikace je doplněná chemickými vzorci vitamínů. Jsou tu také tabulky a návody na stravování, které nám zaručí vyváženost potřebných vitamínů v těle.
Nebylo by ovšem na škodu, kdyby byla kniha lépe strukturována, tj. pasáže by mohly být oddělené dalšími obrázky. Vhodné by bylo také zvýraznit některé důležité informace. Méně pozornému čtenáři může text splývat.
Kniha obsahuje rejstřík cizích pojmů a další doporučenou literaturu pro zájemce této tématiky.

___________________________________________________________ ___________________________________________________________

název knihy : Vitamínystyle="font-size: 12pt">

Autor: Pavel Hlúbik, Libuše, Opltová
Nakladatelství: Avicenum
Město: Grada Publishing
Rok vydání: 2004
Počet stran: 232
ISBN: 80-247-0373-4
cena :knihu nelze běžně koupit, pouze v knihovnách

Anotace

...lze konstatovat, že monografie Vitamíny přináší v ucelené formě nejnovější poznatky o významu vitamínů pro zdraví člověka. Autoři zmiňují nezbytnost těchto esenciálních složek potravy pro zdárný vývoj jedince v době zdraví i nemoci, upozorňují nicméně na možná rizika laické suplementace, na možnosti předávkování a korigují rovněž neúměrná očekávání případné vitamínové intervence.

Naše recenze

Kniha je vcelku obsáhlým přehledem zaměřující se na vitamíny. První kapitola se zabývá vitamínem A - jeho obsahem, doporučeným příjmem, hodnocení nutričního stavu... I v dalších kapitolách jsou popsány jednotlivé vitamíny. Dozvíte se více o beta-karotenu a lykopenu, D - kalciferolu, vitamínu E, vitamínech skupiny K, vitamínu B1 - tiamin, vitamínu B2 - riboflavin, vitamínu B6 - pyridoxin, vitamínu B12 - kyanokobalamin, kyselině listové, kyselině nikotinové a jejímu amidu, kyselině pantotenová, biotinu, vitamínu C. Dále kniha přibližuje ztráty vitamínů při zpracování potravin, souvislosti s vitamíny a metabolickými onemocněními. Popisuje vitamíny v prevenci nádorového bujení. Jedna kapitola se také zabývá vitamíny a anémií. Dočtete se více o vitamínech v intenzivní péči a o somatickém vyšetření a o hodnocení saturace organismu vitamíny. V závěru knihy najdete přílohy, použité zkratky a jednotky a rejstřík. Celkově je kniha přehledná. Za každou kapitolou najdete seznam literatury. V publikaci jsou schémata vitamínů a mnohé tabulky. Celkově je monografie přehledná a dobře strukturovaná. Publikace je určena spíše odborníkům. Zajímavé informace tu jsou i pro laika, tomu se však kniha bude číst obtížněji.