Diskuze - poradna

Fotolia_158584_Subscription_LVitamín A

Vitamíny jsou pro zdraví člověka nezbytné. Stejně jako ostatní látky, dostávají se do organismu především prostřednictvím potravy. Každý z vitamínů je prospěšný určitým způsobem. Ne jinak je to i s vitamínem A.
Doporučujeme : Vitamín A na pleť, který redukuje vrásky.

K čemu je důležitý vitamín A?

Fotolia_557375_Subscription_MPod pojmem „vitamín A“ si lze představit skupinu látek, které mají podobné chemické složení. Nejaktivnější je tzv. retinol (vitamín A1). Předstupni vitamínu A by se daly nazvat (provitamíny) karotenoidy, je jich asi 600, ale pro člověka mají asi největší význam beta karoten, lutein a lykopen. Z karotenoidů si organismus člověka dokáže vitamín A vyrobit sám a to především v tenkém střevě a v játrech.

Největší vliv má vitamín A na zrak. Díky němu člověk vidí dobře za šera a správně rozeznává barvy. Kromě toho zajišťuje růst, vývoj, kvalitu a funkčnost sliznic, kostí a krvetvorby. Ovlivňuje spermie a vajíčka, je potřebný pro správný vývoj plodu. Určitým způsobem se podílí na ochraně proti nádorovému bujení, zvláště karotenoid lykopen.

Co se může stát při nedostatku vitamínu A?

Nedostatek vitamínu A se projevuje poškozením tkání. Zejména tam, kde jsou buňky aktivní a dělí se. Příznaky mohou být různé a největší škodu lze pozorovat především na vlhkých částech – sliznicích. Mezi symptomy avitaminózy A patří:

  • Ztráta chuti
  • Zpomalení nebo zastavení růstu
  • Šeroslepost
  • Porucha imunity
  • Vysychání sliznic

Při vysychání sliznice v očích dochází k poškození rohovky, což může vést až k oslepnutí. Při vzniku mnoha chorob se podílí nedostatek vitamínu A, mezi jinými jde např. o aterosklerózu a různé karcinomy. Mezi nejhorší důsledky nedostatku vitamínu A patří:

  • Poruchy tvorby kostí.
  • Nervové poruchy
  • Smrt

V civilizovaných zemích jde o ojedinělé případy, týká se to spíš rozvojových zemí, kde je avitaminóza celkem častá.

Může dojít k předávkování vitamínu A?

Fotolia_1452486_Subscription_MAno, k tomu skutečně může dojít. Vitamín A má určité rozmezí potřebné denní dávky. K přehledu slouží následující tabulka.

  • děti do 3 let 0,4 mg
  • děti 4-6 let 0,5 mg
  • děti 7 - 10 let 0,7 mg
  • nad 10 let 1 mg
  • těhotné ženy 1,2 mg
  • kojící ženy 1,6 mg.

Jde o doporučené denní dávky, které lze bez rizika překračovat dvoj až troj násobně.

Vysoké dávky vitamínu A jsou pro organismus toxické. V případě gravidity mohou být velmi nebezpečné, protože mohou poškodit vývoj končetin plodu. V těhotenství je lépe se vždy o užívání jakýchkoliv vitamínů, léků i přírodních produktů poradit s lékařem.

Fotolia_7028675_Subscription_LPokud lze uvažovat o předávkování vitamínem A, přichází v úvahu jeho užívání v podobě léků a to po dobu několika měsíců v desetinásobné míře doporučené denní dávky. Jednorázově by musela být dávka až stonásobná. Z jídla je předávkování fakticky nemožné, muselo by jít výhradně a každodenně o konzumaci potravin obsahujících vyšší dávky vitamínu A, např. játra.

 

 

 

Předávkování se projevuje:

  • apatií
  • nevolností a zvracením
  • suchou kůží
  • padáním vlasů
  • krvácením
  • poruchou vidění
  • bolestí kloubů

Předávkování provitamínů (karotenoidů) je nemožné. Při jejich zvýšeném přísunu lze pozorovat oranžové zabarvení kůže.



Další informace o zdraví a nemocech najdete na webech Únavový syndrom a Plané neštovice.

Jakým způsobem je pro člověka vitamín A dostupný?

Vitamín A se do organismu dostává především potravou, jak už bylo uvedeno výše. Zdrojem jsou nejen živočišné, ale i rostlinné produkty.

Živočišné (vitamín A) :

  • játra
  • mléčné výrobky
  • vaječný žloutek
  • rybí tuk
  • ryby (zejména úhoř) a rybí játra

Rostlinné (karotenoidy) :

  • zelenina – mrkev, petrželová a celerová nať, rajčata, paprika, špenát, kopr
  • ovoce – meruňky, švestky, ananas, broskve aj.

Fotolia_7708701_Subscription_LOvoce a zelenina by se měly konzumovat nejlépe syrové, varem nad 180°C se ničí.

Kromě potravy lze při nedostatku vitamínu A užívat tablety, které jej obsahují. Více se však doporučují doplňky stravy, které obsahují karotenoidy. Na kůži a sliznice beta karoteny, na oči lutein a na ochranu proti nádorovému bujení lykopen i beta karoten. Takových prostředků je dnes k dostání velké množství, jde převážně o přírodní produkty obohacené o vitamín E nebo Zinek, které usnadňují vstřebávání a zachování těchto látek.

Karotenoidy se používají s velkým úspěchem i k výrobě krémů proti stárnutí, opalovacích i samoopalovacích prostředků.

Závěr

Vitamín A spolu s provitamíny (karotenoidy) hrají důležitou roli v budování, vývoji i ochraně lidského organismu. Obecně platí, že je lépe předcházet potížím, správnou skladbou jídelníčku. Zdraví prospěšná je hlavně čerstvá zelenina a ovoce. Žlutě, oranžově a červeně zabarvené plody většinou obsahují karotenoidy. Když se k tomu občas přidá nějaká ryba bude to jistě zdraví prospěšné a nakonec i chutné.